Lezen is geen empathie-machine

emy-koopmanMaar lezen over lijden helpt wel om je te verplaatsen in anderen. Dat blijkt uit het onderzoek van Emy Koopman die op 30 september cum laude promoveerde. Ze onderzocht het effect van literaire teksten over rouw en depressie op ons begrip voor anderen en op reflectie. Ze deed dit via experimenten, surveys en interviews. Wat betreft empathisch begrip vond Koopman enkele effecten die specifiek lijken te zijn voor literaire taal. Zowel op de korte als op de langere termijn kan het lezen van literaire teksten over lijden ervoor zorgen dat we ons beter in anderen kunnen verplaatsen. Originele beelden lijken hierbij cruciaal. Een voorbeeld uit het onderzoek is de frase ‘het koude kind’ uit een tekst van Anna Enquist: deze stijlfiguur riep meer gevoelens op bij lezers dan minder literaire varianten, zoals ‘haar overleden dochter’.

Emy Koopman rondde een onderzoeksmaster af in Literatuurwetenschap (2010, cum laude) en behaalde een mastertitel in klinische psychologie (2011), beide aan de Universiteit Utrecht. Tussen december 2011 en april 2016 werkte zij aan de afdeling Media en Communicatie van de Erasmus Universiteit Rotterdam aan bovenstaand PhD-project waarin psychologie en literatuur samenkomen. Naast onderzoeker is Koopman auteur. Haar literaire debuutroman Orewoet verscheen 13 september 2016 bij uitgeverij Prometheus.

Scroll naar top